Заява ТУКЗ-КМКС
щодо позачергових виборів до ВР України
Товариство угорської культури Закарпаття рішуче засуджує рішення Центральної виборчої комісії, яким вона позбавила 150 тисячну угорську громаду Закарпаття можливості отримати парламентське представництво.
Своїм рішенням ЦВК розподілила територію компактного проживання угорців між трьома виборчими округами, відтак кількість виборців угорської національності в жодному з цих округів не буде значною, що унеможливило обрання до парламенту народного депутата від угорської громади.
Рішення ЦВК є грубим порушенням пункту 3 статті 2 §18 розділу ІІІ Закону України «Про вибори народних депутатів України». Статтею закону передбачено, що при формуванні виборчих округів необхідно взяти до уваги територію проживання представників національних меншин, та території компактного проживання нацменшин повинні входити до складу одного виборчого округу. Нехтування цим положенням закону є попранням прав національних меншин, віднесенням їх до громадян другого сорту.
Параграфом 18 розділу ІІІ чинного закону України «Про вибори народних депутатів України» надається можливість створення виборчих округів з більшістю виборців, які є представниками національної меншини, в закон вбудовано принцип етнічної пропорційності, а саме: «Межі одномандатних округів визначаються з урахуванням меж адміністративно-територіальних одиниць, інтересів членів територіальних громад та проживання на відповідній території національних меншин. Адміністративно-територіальні одиниці, на території яких компактно проживають окремі національні меншини та які межують між собою, повинні входити до одного виборчого округу».
Одною з основних умов побудови правової держави європейського зразка є те, щоби права національних меншин, які забезпечують їх захист та збереження, були не лише на папері, а реально втілювалися в життя.
В угорців Закарпаття європейський менталітет, ця національна меншина поважає закони України, із самого початку є лояльною до Української держави. Угорська громада Закарпаття і цього разу прагне скористатися своїми правами у відповідності до чинного законодавства України. З цього приводу необхідно зазначити, що ціла низка міжнародних угод гарантує захист прав національних меншин, які були ратифіковані і Україною. В Лундських рекомендаціях про ефективну участь національних меншин у суспільно-політичному житті наголошується, що «Ефективна участь національних меншин у суспільно-політичному житті є однією з найважливіших складових мирного і демократичного суспільства. Як свідчить досвід, накопичений в Європі та поза її межами, для стимулювання такої участі державам нерідко доводиться створювати спеціальні механізми для національних меншин. Ці Рекомендації покликані полегшити залучення меншин до участі у загальнодержавному житті, дозволяючи їм при цьому зберегти свою самобутність і свої особливості та сприяючи тим самим належному управлінню і забезпеченню цілісності держави».
ТУКЗ просить врахувати вищезазначені принципи при формуванні лише одного із 225 одномандатних виборчих округів, тим більше, що це не було б якоюсь новацією, оскільки при проведенні попередніх виборів до ВРУ 1990 і 1994 року в мажоритарній виборчій системі та 1998 і 2002 року в змішаній виборчій системі вони вже були застосовані на практиці. Формування такого округу надало б можливість обрати до ВРУ одного народного депутата від угорської національної меншини України.
ТУКЗ закликає ЦВК змінити, із дотриманням чинних законів, межі одномандатних виборчих округів в Закарпатській області таким чином, щоб адміністративно-територіальні одиниці, на території яких компактно проживає угорська національна меншина, увійшли до одного виборчого округу. Водночас Товариство звертає увагу керівників України на те, що постійне грубе порушення прав національних меншин не сприяє встановленню миру в державі, яка зараз знаходиться у важкому становищі.
1 вересня 2014 р.