Тези виступу з питання регулювання мовних відносин
04.10.2018 р.
Підкомітетом з питань міжнаціональних відносин Комітету ВРУ з питань прав людини національних меншин і міжнаціональних меншин досліджені законопроекти запропоновані для розгляду на сьогоднішньому засіданні ВРУ.
Результати дослідження доводять, зокрема, що:
- не всі законопроекти подані на розгляд ВРУ включені до розгляду, зокрема, не розглядаються законопроекти № 6348 поданих нардепом. Іриною Подоляк і групою інших депутатів та № 8550 поданого нардепом Євгеном Мураєвим;
- по цим законопроектам не надані висновків Головного науково-експертного управління;
- по законопроектам №№ 5556, 5669 та 5670 і 5670-д надані суто негативні висновків Головного науково-експертного управління, з пропозицією повернути їх на доопрацювання авторам законодавчої ініціативи;
Встановлено також, що до жодний з запропонованих законопроектів не був розглянутий, обговорений представниками національних і мовних меншин, структури громадянського суспільства, які представляють інтереси цього сегменту практично були відсторонені від цього процесу.
Встановлено, що жодний з цих законопроектів не був надісланий на експертизу до відповідних структур Ради Європи.
Крім того, підтримуючи висновки Головного науково-експертного управління вважаємо, що прийняття за основу на сьогоднішньому засіданні буд-якого з запропонованих законопроектів призведе до порушення мовних прав національних і мовних меншин закріплених у Конституції і міжнародно-правових зобов’язаннях України. Запропоноване регулювання призведе до суттєвого звуження сфер і умов застосування регіональних і меншинських мов, а в окремих випадках до цілковитого унеможливлення їх публічного вжитку.
Така позиція очолюваного мною Підкомітету була розглянута на вчорашньому засіданні Комітету ВРУ з прав людини національних меншин і міжнаціональних відносин, і прийнято відповідне рішення, яке пропоную шановнім депутатам підтримати, а саме:
- повернути запропоновані законопроекти авторам законодавчої ініціативи;
- для підготовки єдиного законопроекту, в якому одночасно регулюватимуться як питання статусу і правил використання як державної мови так і мов національних меншин на базі профільного Комітету з питань культури і духовності створити робочу групу з залученням до її роботи депутатів з нашого Комітету, а також представників громадських структур і експертів, які представляють національні і мовні меншини України;
- провести широке суспільне і фахове обговорення запропонованого цією робочою групою проекту закону, а також надіслати цей документ до Ради Європи для одержання висновків щодо відповідності її положень стандартам та рекомендаціям РЄ.
Я переконаний, що тільки така методика і така послідовність дій українського законодавця може убезпечити наш законодавчий орган від порушення регламенту, наше суспільство від розколу на мовному грунті, а державу від критики на міжнародній арені, і чергових проблем з державами спорідненими національними меншинами яких мешкають в Україні